نمونههایی از محکمات قرآن
از امیرمؤمنان (علیهالسلام) دربارهی تفسیر محکم کتاب خدای عزوجل میپرسند و حضرت، ابتدا آیهای را معرفی میکنند که هیچ شکی در محکم بودنش نیست؛ «أما المحکم، الذی لم ینسخه شیء من القرآن فهو قول الله عزوجل: "هُوَ الَّذِیَ أنزَلَ
نویسنده: فرجالله میرعرب
از امیرمؤمنان (علیهالسلام) دربارهی تفسیر محکم کتاب خدای عزوجل میپرسند و حضرت، ابتدا آیهای را معرفی میکنند که هیچ شکی در محکم بودنش نیست؛ «أما المحکم، الذی لم ینسخه شیء من القرآن فهو قول الله عزوجل: "هُوَ الَّذِیَ أنزَلَ عَلَیکَ الکِتَابَ مِنهُ آیَاتٌ مُّحکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الکِتَابِ وَ أخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ"»: (1) محکمی که هیچ آیهای از قرآن توانسته محکم بودنش را از بین ببرد؛ کلام خدای عزوجل: «هُوَ الَّذِیَ أنزَلَ عَلَیکَ الکِتَابَ مِنهُ آیَاتٌ مُّحکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الکِتَابِ وَ أخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ» است.
نسخ در این حدیث به معنای لغوی است؛ نه اصطلاحی و مقصود از آن زایل کردن و معارض داشتن است؛ یعنی آیهای که آیات قرآن را به دو دستهی محکم و متشابه تقسیم میکند، خود محکم است؛ بدون شبهه.
چنان که گذشت و از سخنان حضرت استفاده میشود آیات مربوط به احکام شرعی که برای عمل مکلفان نازل شدهاند، از محکماتاند. آنها آیاتی هستند که تأویل و تنزیلشان یکی است؛ یعنی ظواهر آنها حجت است. معنای این آیات را عرب به طور متعارف میفهمیده و تأویل این آیات، همان فهم متعارف عرب بوده است؛ گرچه در جزئیات به سنّت نبوی و روایات اهل بیت (علیهمالسلام) نیاز دارند.
بیان حضرت این است: «آنچه در قرآن، تأویلش در تنزیل آن است (مصداقش روشن و همانی مراد است که از ظاهر نازل شده فهمیده میشود)، هر آیهی محکمی است که در تحریم چیزی از امور متعارفی که در روزگار عرب [عصر نزول] وجود داشت».
در ادامه امیرمؤمنان (علیهالسلام) نمونههایی از این آیات را بیان فرمودهاند:
«در تحریم: حُرِّمَتْ عَلَیْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ (2) و إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْكُمُ الْمَیْتَة وَالدَّمَ وَ لَحْمَ الْخِنزِیرِ (3) و یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَذَرُواْ مَا بَقِیَ مِنَ الرِّبَا (4) و و َأَحَلَّ اللّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا (5) و قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَیْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَیْئًا (6) و مانند اینها در قرآن فراوان است؛ مواردی که خدا حرام کرده است و شنونده [عرب] نیازی به پرسش دربارهی آنها ندارد.
در تحلیل (و حلاله): «أُحِلَّ لَكُمْ صَیْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعًا لَّكُمْ وَلِلسَّیَّارَة» (7) و «وَإِذَا حَلَلْتُمْ فَاصْطَادُواْ» (8) و «یَسْأَلُونَكَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَكُمُ الطَّیِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُم مِّنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللّهُ» (9) و «وَطَعَامُكُمْ حِلُّ لَّهُمْ» (10) و «أَوْفُواْ بِالْعُقُودِ أُحِلَّتْ لَكُم بَهِیمَة الأَنْعَامِ إِلاَّ مَا یُتْلَى عَلَیْكُمْ غَیْرَ مُحِلِّی الصَّیْدِ وَأَنتُمْ حُرُمٌ» (11) و «أُحِلَّ لَكُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِكُمْ» (12) و «لاَ تُحَرِّمُواْ طَیِّبَاتِ مَا أَحَلَّ اللّهُ لَكُمْ» (13) و مانند اینها فراوان است. (14)
در بخش دیگری از این روایت، از جمله مواردی که از محکمات شمرده شده که به تعبیر ایشان «مما تأویله فی تنزیله» است، آمده است:
مانند حلال کردن آنچه که خدا در کتابش حلال کرده و حرام کردن آنچه حرام کرده از خوردنی ها، نوشیدنیها و موارد جواز نکاح.
از جمله محکمات، مواردی از واجبات خدای عزوجل؛ مانند نماز، زکات، روزه، حج، جهاد و احکامی که به آنها راهنمایی شده که از آنها در همهی تصرفاتشان بی نیاز نیستند؛ مانند قول خدای متعال که «یَا أیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قُمتُم إِلَی الصَّلاة فاغسِلُوا وُجُوهَکُم وَ أیدیَکُم إِلَی المَرَافِقِ وَ امسَحُوا بِرُؤُوسِکُم وَأرجُلَکُم إِلَی الکَعبَینِ» و این مورد از نوع محکمی است که تأویلش در تنزیل آن است و در تأویل آن به بیش از تنزیل (معنای متعارف ظاهری) نیازی نیست و نیز مانند: قول خدای عزوجل که «حُرِّمَتْ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزِیرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَیْرِ اللَّهِ بِهِ» که تأویلش در تنزیل آن است و همچنین قول خدای تعالی که «حُرِّمَت عَلَیکُم أمَّهَاتُکُم وَ بَنَاتُکُم وَ أخَوَاتُکُم وَ عَمَّاتُکُم وَ خَالاَتُکُم» تا پایان آیه.
این موارد را چیزی نسخ نکرده و شبهه در آنها راه نیافته؛ پس با تنزیل (همان مستفاد از ظاهر آیات) از تأویل بی نیاز هستند و تمام مواردی که بر این منوال و جاری مجرای این مواردند، چنیناند. (15)
همچنین امام باقر (علیهالسلام) دربارهی کلام الهی «النَّفسَ بِالنَّفسِ وَ العَینَ بِالعَینِ و الأنفَ بِالأنفِ» که از جمله آیات مربوط به احکام است، فرمودند: «هی محکمة». (16)
پینوشتها:
1. حرعاملی؛ وسائل الشیعه؛ ج 27، ص 200-201، ح 62.
2. نساء: 23.
3. بقره: 173. نحل: 115.
4. بقره: 278.
5. همان، 275.
6. انعام: 151.
7. مائده: 96.
8. همان، 2.
9. همان، 4.
10. همان، 5.
11. همان، 1.
12. بقره: 187.
13. مائده: 87.
14. حرعاملی؛ وسایل الشیعه؛ ج 25، ص 10-11، ح 6.
15. محمدباقر مجلسی؛ بحارالانوار؛ ج 90، ص 12.
16. محمدبن حسن طوسی؛ تهذیب الاحکام؛ ج10، ص183، ح15.
میرعرب، فرج الله؛ (1394)، علوم قرآن در احادیث اهل بیت (ع)، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، چاپ اول
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}